Mennyit ér a fényerő? Három érv a 70-210 mellett

2018. Jan. 30. | Egyéb kategória, Tippek

[Sassy_Social_Share]

Teleobjektívet vásárolni ritkán egyszerű dolog, sok mindent kell mérlegelnie az embernek. Mire a folyamat végére érünk, legtöbbször egy f/2,8 és egy f/4 fényerejű optika között kell dönteni. Az f/2,8 objektívek kivétel nélkül drágábbak, mint az f/4-esek. Mivel az objektív nagyobb rekesznyílással dolgozik, több elemre, drágább lencseüvegre van szükség, ami természetesen kihat az árra is. 

Következzen három érv, ami az f/4 objektív vásárlása mellett szól.

1. Fényérték

Sokan azért gondolják úgy, hogy f/2,8 objektívre van szükségük, mert nagyobb a rekesznyílás, így kisebb lesz a mélység élesség. A legtöbb portréfotózásnál 70-200mm-es zoomátfogásnál a háttér jelentősen távol lesz a tárgytól, így  az elkülönülés f/4-nél is elérhető, ugyanakkor a téma élesebb lesz, mivel f/4 mellett még épp elfogadható marad az élesség egy emberi fej teljes kiterjedésében.

Sok fotós nem is hajlandó ennél tágabb rekesz mellett portrét fotózni.

2. Könnyű súly, kisebb méret

Egyértelmű az összefüggés: A nagyobb fényerő nagyobb átmérőjű lencséket kíván adott gyújtótávolság mellett, ez pedig növeli az optika méretés és súlyát egyaránt. A 70-210mm-es objektívek ezért mindig kompaktabbak, ezáltal könnyebben szállíthatóak és kezelhetőek a fotós számára. Nagy előny ez, ha nem stúdióban fotózunk.

3. Alacsonyabb ár

Mivel az f/4 kisebb, értelemszerűen kevesebbe is kerül. Nem állítom, hogy az f/4 olcsó, de ha az árát összehasonlítjuk az f/2,8 árával, komoly különbség van a kettő között. Ez sok esetben önmagában is elég nagy összeg ahhoz, hogy eldöntse a kérdést. De ha figyelembe vesszük, hogy bizonyos témákhoz egyáltalán nincs szükség ilyen nagy fényerőre (például tájképfotózás), könnyen kiderülhet, hogy az igényeinkhez sokkal jobban illik az f/4 optika, mint az f/2,8.

A cikkben látható összes fotó Tamron 70-210mm-es optikával készült.

Mennyit ér a fényerő? Három érv a 70-210 mellett

2018. Jan. 30. | Egyéb kategória, Tippek

[Sassy_Social_Share]

Teleobjektívet vásárolni ritkán egyszerű dolog, sok mindent kell mérlegelnie az embernek. Mire a folyamat végére érünk, legtöbbször egy f/2,8 és egy f/4 fényerejű optika között kell dönteni. Az f/2,8 objektívek kivétel nélkül drágábbak, mint az f/4-esek. Mivel az objektív nagyobb rekesznyílással dolgozik, több elemre, drágább lencseüvegre van szükség, ami természetesen kihat az árra is. 

Következzen három érv, ami az f/4 objektív vásárlása mellett szól.

1. Fényérték

Sokan azért gondolják úgy, hogy f/2,8 objektívre van szükségük, mert nagyobb a rekesznyílás, így kisebb lesz a mélység élesség. A legtöbb portréfotózásnál 70-200mm-es zoomátfogásnál a háttér jelentősen távol lesz a tárgytól, így  az elkülönülés f/4-nél is elérhető, ugyanakkor a téma élesebb lesz, mivel f/4 mellett még épp elfogadható marad az élesség egy emberi fej teljes kiterjedésében.

Sok fotós nem is hajlandó ennél tágabb rekesz mellett portrét fotózni.

2. Könnyű súly, kisebb méret

Egyértelmű az összefüggés: A nagyobb fényerő nagyobb átmérőjű lencséket kíván adott gyújtótávolság mellett, ez pedig növeli az optika méretés és súlyát egyaránt. A 70-210mm-es objektívek ezért mindig kompaktabbak, ezáltal könnyebben szállíthatóak és kezelhetőek a fotós számára. Nagy előny ez, ha nem stúdióban fotózunk.

3. Alacsonyabb ár

Mivel az f/4 kisebb, értelemszerűen kevesebbe is kerül. Nem állítom, hogy az f/4 olcsó, de ha az árát összehasonlítjuk az f/2,8 árával, komoly különbség van a kettő között. Ez sok esetben önmagában is elég nagy összeg ahhoz, hogy eldöntse a kérdést. De ha figyelembe vesszük, hogy bizonyos témákhoz egyáltalán nincs szükség ilyen nagy fényerőre (például tájképfotózás), könnyen kiderülhet, hogy az igényeinkhez sokkal jobban illik az f/4 optika, mint az f/2,8.

A cikkben látható összes fotó Tamron 70-210mm-es optikával készült.